Henrik Lundin

PunchOut e-handel

PunchOut

PunchOut e-handel - öppna en ny försäljningskanal till era kunder.

Vad är PunchOut e-handel? PunchOut är en försäljningskanal där era kunder kan köpa från er e-handel direkt från sina inköpssystem. En inköpare kan använda sig av er e-handelswebbplats i sin ordinarie inköpsprocess.

Hur funkar det?

Genom en integration från kundens inköpssystem kan kunden plocka ihop “en varukorg” av era produkter på er e-handel för att sedan återvända till inköpssystemet och där slutföra ordern. Ett typiskt flöde:
  1. Inköparen loggar in i sitt inköpssystem.
  2. Inköparen väljer att slussas ut (“punch out”) till er e-handelswebbplats.
  3. På er e-handel blir inköparen automatiskt inloggad och får rätt sortiment, priser och kampanjer.
  4. Inköparen plockar ihop en varukorg.
  5. Istället för att slutföra köpet på er e-handel väljer inköparen att varukorgen ska skickas tillbaka till inköpssystemet.
  6. Väl tillbaka i inköpssystemet slutför inköparen ordern enligt ordinarie process.

Vad är vitsen med att slussas ut till en extern e-handel? Varför inte bara importera alla produkter till inköpssystemet? Naturligtvis kan kunden välja att importera alla era produkter till sitt inköpssystem, antingen i en stor batchkörning eller hämta in ert sortiment i realtid. Då slipper ju inköparen gå utanför inköpssystemet - varför då köra PunchOut?

Vitsen är att ni kan sälja mer genom att:
  • ge inköparen en bättre användarupplevelse (och skapa en bättre relation med inköparen),
  • lyfta fram era produkter på det sätt ni vill,
  • hjälpa inköparen att hitta rätt produkt,
  • arbeta med kundunik/personaliserad prissättning,
  • lyfta fram ert varumärke,
  • och har ni väl fått in inköparen på er e-handel ökar sannolikheten att de köper mer från er än en konkurrent

Ge inköparen en bättre användarupplevelse

Inköpssystem har avancerade användargränssnitt som inte gör skillnad på olika typer av produkter. De har inte heller lika mycket information om era produkter som er e-handel. Det är därför inte alltid lätt för en inköpare att hitta rätt produkt bland många tusentals produkter. Ofta saknas bra filterfunktioner och en bra sökfunktion. Ofta förstår inte inköpssystem vilka produkter som är varianter av varandra, vilka produkter som hör ihop i serier eller familjer. För tekniska produkter kan det också behövas guider som leder fram till rätt produkt.

Er e-handel, å andra sidan, är anpassad för era produkter och gör det lätt att hitta rätt produkt - exempelvis via en kategoristruktur som är anpassad för just ert sortiment, en bra sökfunktion som söker på all produktinformation, pedagogisk uppställning av alla varianter av en produkt och filterfunktioner för att hitta rätt urval.

Därtill har ni möjlighet att presentera rik och detaljerad produktinformation på ett helt annat sätt. Ni kan på ett pedagogiskt sätt presentera produktinformationen i olika fält, serier och varianter, med bilder, dokument och video. Ni kan också lyfta fram säljargument på ett sätt som är svårt att göra i ett inköpssystem.

Med inköparen inne på er e-handel har ni också möjlighet att erbjuda smidig kontakt till era säljare och kundtjänst på ett helt annat sätt, exempelvis via chat.

Personaliserad prissättning

En annan fördel med att ta med inköparen till er e-handel är att ni har möjlighet att arbeta med personaliserad/kundunik, och kanske till och med dynamisk, prissättning och träffsäkra kampanjer. Man kan exempelvis utifrån kundens tidigare köpbeteende erbjuda speciella rabatter eller volympriser eller introducera inköparen till nya produkter i ert sortiment genom speciella kampanjer.

Hur skiljer sig PunchOut från EDI?

Med EDI (Electronic Data Interchange) kan företag skicka order, lagersaldon och fakturor till varandra elektroniskt, direkt från ett affärssystem till ett annat. EDI används flitigt inom B2B för att lägga order, ofta automatiserade orderflöden, exempelvis påfyllnadsorder enligt gällande avtal. PunchOut skiljer sig från EDI genom att ett PunchOut-flöde stöder inköparens mer manuella process att välja ut varor att köpa in. Sedan kan inköpssystemet i sin tur använda EDI för att lägga ordern elektroniskt.

Hur gör jag för att komma igång med PunchOut?

Har ni en e-handel som ni vill koppla in era kunder till behöver ni en integration från kundernas inköpssystem till er e-handelsplattform. Det sker genom att använda ett standardformat för integrationen, såsom cXML (commerce XML) eller OCI (Open Catalog Interface). Olika inköpssystem stöder ett eller flera olika format.

Beroende på vilket e-handelssystem ni använder behövs ett tekniskt utvecklingsprojekt för att e-handelssystemet ska kunna stödja de olika format som era kunders olika inköpssystem använder. Till vanliga e-handelsplattformar såsom Litium, EpiServer, Magento och Shopify finns färdiga tredjeparts-tillägg som stödjer de vanligaste formaten, då blir integrationsprojekten små.

När integrationen väl är på plats börjar arbetet med att rulla ut det till kunderna. Här gäller det att vara duktig på att lyfta fram värdet för kunden, det innebär trots allt lite arbete på kundens sida. Berätta om fördelarna för inköparna och varför inte ge en morot i form av speciella introduktionsrabbater?

Experten: viktigt att tänka på

Jag frågade Sören Handlos, PunchOut-expert och co-founder till Shopspray, vad man bör tänka på när man tittar på att börja med PunchOut:
  1. Välj en e-handelsplattform som har färdiga tillägg för att stödja PunchOut, att bygga det själv är dyrt och komplext
  2. Säkerställ att ni har full kommersiell kontroll över PunchOut-kanalen, en del marknadsplatser och tredjepartslösningar vill tränga sig in mellan er och era kunder
  3. Fokusera på inköparens vardag, i slutanändan är det UX som avgör hur framgångsrik er PunchOut-kanal blir
Följ oss på
Litium Partner
Hubspot Solution Provider
© 2022 Rove Commerce Advisory AB