PunchOut är en försäljningskanal där era kunder kan köpa från er webbutik direkt från sina inköpssystem. I er webbutik får användarna en bättre användarupplevelse och ni kan marknadsföra era produkter på ett bättre sätt.
Punchout är en teknik där en köpare, direkt från sitt eget inköpssystem, får tillgång till en leverantörs webbutik. Där kan kunden handla precis som i vilken webbutik som helst, men med den stora skillnaden att varukorgen sedan skickas tillbaka till inköpssystemet för vidare hantering (t.ex. godkännande och orderläggning).
Namnet PunchOut kommer från att användaren tillfälligt ”stämplar ut” eller “punchar ut” från sitt inköpssystem till leverantörens butik - utan att egentligen lämna sitt flöde.
Hur funkar det? Genom en integration från kundens inköpssystem kan kunden plocka ihop “en varukorg” av era produkter på er webbutik för att sedan återvända till inköpssystemet och där slutföra ordern. Ett typiskt flöde:
Inköpssystem har avancerade användargränssnitt som inte gör skillnad på olika typer av produkter. Inköpssystemet har inte heller lika mycket information om era produkter som det finns i er webbutik. Det är därför inte alltid lätt för en inköpare att hitta rätt produkt bland många tusentals produkter. Ofta saknas bra filterfunktioner och en bra sökfunktion. Därtill förstår inte inköpssystem ibland vilka produkter som är varianter av varandra, vilka produkter som hör ihop i serier eller familjer. För tekniska produkter kan det också behövas guider som leder fram till rätt produkt.
Er webbutik, å andra sidan, är anpassad för era produkter och gör det lätt att hitta rätt produkt - exempelvis via en kategoristruktur som är anpassad för just ert sortiment, en bra sökfunktion som söker på all produktinformation, pedagogisk uppställning av alla varianter av en produkt och filterfunktioner för att hitta rätt urval.
Därtill har ni möjlighet att presentera rik och detaljerad produktinformation på ett helt annat sätt. Ni kan på ett pedagogiskt sätt presentera produktinformationen i olika fält, serier och varianter, med bilder, dokument och video. Ni kan också lyfta fram säljargument på ett sätt som är svårt att göra i ett inköpssystem.
Med inköparen inne i er webbutik har ni också möjlighet att erbjuda smidig kontakt till era säljare och kundtjänst på ett helt annat sätt, exempelvis via chat.
Men vad är då skillnaden på PunchOut och EDI? Det är lätt att blanda ihop begreppen, men de fyller olika roller:
Med EDI (Electronic Data Interchange) kan företag alltså skicka order, lagersaldon och fakturor till varandra elektroniskt, direkt från ett affärssystem till ett annat. EDI används flitigt inom B2B för att lägga order, ofta automatiserade orderflöden, exempelvis påfyllnadsorder enligt gällande avtal. Punchout skiljer sig från EDI genom att ett Punchout-flöde stöder inköparens mer manuella process att välja ut varor att köpa in. Sedan kan inköpssystemet i sin tur använda EDI för att lägga ordern elektroniskt.
Hur kommer jag igång med PunchOut? Vi på Rove arbetar med Shopsprays PunchOut-lösning för Litiums e-handelsplattform. Läs del 2 om hur du kommer igång och vilka inköpssystem som stöds.
Har du frågor eller vill du prata digital handel med oss?