Rove logga
Guide

PunchOut e-handel - vad är PunchOut och vilka är fördelarna?

PunchOut är en försäljningskanal där era kunder kan köpa från er webbutik direkt från sina inköpssystem. I er webbutik får användarna en bättre användarupplevelse och ni kan marknadsföra era produkter på ett bättre sätt.

Skribent: Henrik Lundin

Vad är PunchOut?

Punchout är en teknik där en köpare, direkt från sitt eget inköpssystem, får tillgång till en leverantörs webbutik. Där kan kunden handla precis som i vilken webbutik som helst, men med den stora skillnaden att varukorgen sedan skickas tillbaka till inköpssystemet för vidare hantering (t.ex. godkännande och orderläggning).

Namnet PunchOut kommer från att användaren tillfälligt ”stämplar ut” eller “punchar ut” från sitt inköpssystem till leverantörens butik - utan att egentligen lämna sitt flöde.

Hur funkar det? Genom en integration från kundens inköpssystem kan kunden plocka ihop “en varukorg” av era produkter på er webbutik för att sedan återvända till inköpssystemet och där slutföra ordern. Ett typiskt flöde:

  1. Inköparen loggar in i sitt inköpssystem.
  2. Inköparen väljer att slussas ut (“punch out”) till er webbutik.
  3. I er webbutik blir inköparen automatiskt inloggad och får rätt sortiment, priser och kampanjer.
  4. Inköparen plockar ihop en varukorg.
  5. Istället för att slutföra köpet i er webbutik väljer inköparen att varukorgen ska skickas tillbaka till inköpssystemet.
  6. Väl tillbaka i inköpssystemet slutför inköparen ordern enligt ordinarie process.

Ge inköparen en bättre användarupplevelse

Inköpssystem har avancerade användargränssnitt som inte gör skillnad på olika typer av produkter. Inköpssystemet har inte heller lika mycket information om era produkter som det finns i er webbutik. Det är därför inte alltid lätt för en inköpare att hitta rätt produkt bland många tusentals produkter. Ofta saknas bra filterfunktioner och en bra sökfunktion. Därtill förstår inte inköpssystem ibland vilka produkter som är varianter av varandra, vilka produkter som hör ihop i serier eller familjer. För tekniska produkter kan det också behövas guider som leder fram till rätt produkt. 

Er webbutik, å andra sidan, är anpassad för era produkter och gör det lätt att hitta rätt produkt - exempelvis via en kategoristruktur som är anpassad för just ert sortiment, en bra sökfunktion som söker på all produktinformation, pedagogisk uppställning av alla varianter av en produkt och filterfunktioner för att hitta rätt urval.

Därtill har ni möjlighet att presentera rik och detaljerad produktinformation på ett helt annat sätt. Ni kan på ett pedagogiskt sätt presentera produktinformationen i olika fält, serier och varianter, med bilder, dokument och video. Ni kan också lyfta fram säljargument på ett sätt som är svårt att göra i ett inköpssystem.

Med inköparen inne i er webbutik har ni också möjlighet att erbjuda smidig kontakt till era säljare och kundtjänst på ett helt annat sätt, exempelvis via chat.

PunchOut vs EDI vs inköpssystem

Men vad är då skillnaden på PunchOut och EDI? Det är lätt att blanda ihop begreppen, men de fyller olika roller:

  • Punchout är processen mellan inköpssystemet och er webbutik.
  • EDI (Electronic Data Interchange) hanterar själva dokumentutbytet mellan system - t.ex. orderbekräftelser och fakturor.
  • Inköpssystemet (t.ex. Visma Proceedo, SAP Ariba) är kundens interna plattform för att skapa, godkänna och följa upp inköp. Punchout integreras med detta system.

Med EDI (Electronic Data Interchange) kan företag alltså skicka order, lagersaldon och fakturor till varandra elektroniskt, direkt från ett affärssystem till ett annat. EDI används flitigt inom B2B för att lägga order, ofta automatiserade orderflöden, exempelvis påfyllnadsorder enligt gällande avtal. Punchout skiljer sig från EDI genom att ett Punchout-flöde stöder inköparens mer manuella process att välja ut varor att köpa in. Sedan kan inköpssystemet i sin tur använda EDI för att lägga ordern elektroniskt.

Vilka är fördelarna med PunchOut?

  • Snabb och enkel beställning - användarna får en modern användarupplevelse i er webbutik jämfört med att köpa inifrån sitt inköpssystem.
  • Uppdaterat sortiment och färre felbeställningar - kunden ser bara sina egna produkter och priser i ett uppdaterat sortiment.
  • Mindre manuellt arbete - inget behov av statiska kataloger.
  • Tidsbesparing - processen är helt automatiserad från varukorg till order.
  • Full kontroll - allting sker inom ramen för inköpssystemets struktur och regler.
  • … och ni får möjlighet att lyfta fram ert varumärke!

Kom igång med PunchOut

Hur kommer jag igång med PunchOut? Vi på Rove arbetar med Shopsprays PunchOut-lösning för Litiums e-handelsplattform. Läs del 2 om hur du kommer igång och vilka inköpssystem som stöds.

Hör av dig!

Har du frågor eller vill du prata digital handel med oss?

worm image
vector-1vector-2vector-3

Låt oss skapa en riktigt bra e-handel tillsammans!

Kontakta oss