Rove är ett konsultföretag specialiserat på e-handel för B2B och varumärken. Med mer än 20 års erfarenhet - både från plattformssidan, kundsidan och konsultsidan - förstår vi kundbehoven och kan tillföra en spetskompetens som gör skillnad för våra kunder.
Vi förstår er affär och slutkundens resa. Vårt fokus ligger både på affärsutveckling och teknikutveckling - för att bli duktig på e-handel behöver man först förstå handel.
Vi är nischade mot e-handel och vi har själva varit e-handlare. Det gör att vi har ett affärsmässigt och tekniskt djup som andra ibland saknar.
Vi vill ha förtroliga och långsiktiga kundrelationer. Ett riktigt partnerskap som handlar om att skapa värde och hjälpa er att lyckas.
“Vi vill bygga något äkta och långsiktigt”. Det var så vår resa började. Det var en stark känsla - en filosofi, en värdering - snarare än en konkret affärsidé. Vi pratade om beteenden, vad som skapar kundvärde, hur otrygghet kan påverka en kultur, hur viktigt det är att se kundens affär och inte bara tekniken. Många och långa samtal senare började våra tankar konkretiseras i form av ett nytt bolag.
Men hur blir man riktigt bra på något? Vi tänker att det i grund och botten handlar om lärande. Och glädje. Känslan av att utvecklas och skapa värde för någon. Att upptäcka och utforska. Att täcka upp för varandra och att genuint vilja andra väl, såväl kunder som medarbetare. Vi ville ha in lärande i vår kultur från dag ett.
Så småningom började våra tre pelare ta form: Ambition, Lärande och Omtanke. Ibland blir företagsvärderingar inte mer än tomma ord på ett papper. Men för oss är det hela vitsen. Det är därför vi bygger bolag.
Henrik hade varit vd för e-handelsplattformen Litium och drivit eget e-handelsbolag. Simon var regionchef för Columbus e-handelsaffär i Stockholm. Tillsammans hade vi erfarenheter från plattformssidan, kundsidan och konsultsidan. Vad hade vi lärt oss?
Vi hade båda upplevt kraften i en stark kultur. Hur kulturen kan få människor att växa, utvecklas och innovera. Vi ville bygga en fin, äkta och långsiktig identitet baserat på bra värderingar och ett svar på frågorna “vad vill vi vara?” och vid beslutsfattande “på vilket sätt är detta bra för våra kunder och medarbetare?”. Helt enkelt sätta kunderna och medarbetarna först.
Vi hade också med oss hur viktigt det är med affärsförståelse och en långsiktig och transparent relation med kunderna. Annars är det svårt att lyckas tillsammans. Vi hade båda sett många exempel på konsultbolag som inledningsvis gör ett bra jobb men som sedan tappar fokus och tar kortsiktiga beslut för sitt eget bästa. Det ska vi inte göra. Långsiktigt och äkta.
But what’s with the name? Rove? Sporrade av tanken på lärande (och Henriks besatthet av fjäll) kunde vi se en utforskare framför oss. Rove betyder "a vigorous and purposeful journey without ever reaching your destination" - en kraftfull och målmedveten upptäcktsresa som aldrig tar slut.
Det är så vi ser på Rove, vi är på en resa framåt. Vi bygger ett bolag tillsammans. Ett äkta, långsiktigt, lärande, omtänksamt och ambitiöst bolag. Där har ni oss, välkommen till Rove!
// Henrik & Simon
Rove är ett värderingsdrivet bolag, läs mer om våra värderingar här:
Vi vill bygga ett bolag som vågar utmana och sätta ambitiösa mål. Vårt mål är att bli bäst på e-handel så att våra kunder blir framgångsrika.
För att vi ska lyckas med vår ambition behöver vi ge våra medarbeare de bästa möjligheterna att hela tiden utvecklas och bli bättre. Vi behöver arbeta målmedvetet och strukturerat. Vi behöver arbeta med utvecklade metoder och teknik baserade på ny kunskap, erfarenhet, omvärldsbevakning och input från de bästa i branschen.
Har du frågor eller vill du prata digital handel med oss?